woensdag 24 augustus 2011

De ZVW® formule aanpassen?

In een artikel op zijn blog  suggereert Erik Wolterink dat wij de  De ZVW® formule zouden moeten aanpassen.

Tja!

Het was erg vroeg, de cursusdagen. Half acht beginnen. Bovendien toch al weer een tijd geleden dat hij ons Master Networker Programma volgde.

Ik wil het graag verduidelijken. De ZVW® formule, zoals wij die hanteren: zichtbaarheid, vertrouwen, winstgevendheid kun je eigenlijk zien als de “aggregatietoestanden”   van je verstandhouding ten opzichte van je relaties.

Hoe kun je een stoomlocomotief laten rijden op ijs? Laat het ijs smelten, kook het water en breng de stoom onder druk. Dan kan de locomotief pas rijden. (En natuurlijk is het handig om alvast wat rails uit te leggen, een overweg of brug neer te zetten)

Ook zo met relaties. Leer ze kennen, zorg dat er wederzijds vertrouwen ontstaat en dan pas kan een relatie resultaat (wederzijdse winst) opleveren.

Het referralproces is een heel ander proces. Daar onderscheiden wij zes stappen. En inderdaad is de eerste stap: het onderkennen van de behoefte van je gesprekspartner aan een bepaalde dienst van iemand uit je netwerk ( waarmee jij op winstgevende voet staat). De pijn dus! En die wordt in stap 4 nog een keer voor de zekerheid getest.

Persoonlijk zal ik pas iemand aanbevelen als de relatietoestand als “winstgevend” of dus als “onder stoom” staat. De drie stappen doorlopen!

Niet "hunten" maar stapje voor stapje.De ZVW® formule. We blijven er maar bij Erik!

Overigens: Het nieuwe Master Networker Programma start op 6 september a.s.



Foto:This image is available from the United States Library of Congress's Prints and Photographs division under the digital ID matpc.06532.