Ik zie dat wat genuanceerder. Zo essentieel is het aangaan van nieuwe contacten helemaal niet. Met ons netwerk in kaart, kennen we de mensen die er onderdeel van vormen en hebben we een duidelijk beeld van waar we staan inzake de ZVW formule. Zichtbaarheid, Vertrouwen en Winstgevendheid
Daarnaast hebben wij een heel duidelijk beeld van de “reservebank”. Die mensen die we wel al kennen, maar nog niet zo goed zicht van en op hebben om te bepalen of zij een plaatsje mogen innemen in de selectie.
En dan “het hoogst haalbare rendement”. Welk rendement of doelstelling men daarbij ook voor ogen heeft, het bereiken daarvan zal altijd gestoeld moeten zijn op een basis van wederkerigheid. En wederkerigheid ontstaat uitsluitend als je bouwt aan de relatie. Als je door de fasen Zichtbaarheid en Vertrouwen gaat en aankomt bij Winstgevendheid. Dan pas haal je rendement uit je netwerk.
En natuurlijk moet je nieuwe mensen ontmoeten. Maar niet met het doel ze toe te voegen aan je netwerk. Wél met het doel jouw netwerk te introduceren bij die nieuwe mensen die je ontmoet.
Rendement haal je uit je netwerk door een relatie op te bouwen met bestaande contacten. Jij introduceert die contacten bij anderen. Die contacten introduceren jou bij anderen.