maandag 22 november 2010

Doceren óf Doseren? Moderne Onderwijskunde.

Iets geleerd hebben en het vervolgens aan anderen over te brengen is nog niet zo simpel.


Voor mij is het simpel als ik het doe op de manier zoals ik zelf de kennis heb overgedragen gekregen: zitten, mond houden, luisteren, stil zijn, antwoorden alleen als je wat gevraagd wordt, met twee woorden spreken.

Wij gingen in kostuum, met stropdas, naar de Middelbare School.

Lastiger wordt het als je hebt rekening te houden met de manieren waarop de moderne mens kennis tot zich wenst te nemen. Dat werd mij duidelijk gemaakt door een van de cursisten bij de het Tweede Master Networker Programma. Al vele jaren doorgebracht in het voortgezet onderwijs, vertelde hij mij dat er toch wel het een en ander veranderd was in de manier van lesgeven in 2010.

Vandaar dat we Liesbeth Veenvliet met haar bedrijf Learningbird  gevraagd hebben ons te helpen bij het omzetten van ons materiaal van de ouderwetse manier van doceren naar de moderne manier van doseren. Elke maandag gaan we aan de slag. Kolb, Bloom, allemaal mensen die ik tot nu toe niet kende komen voorbij. Liesbeth schrijft er over op haar op haar blog

Vandaag gaan we het hebben over leerdoelen.