maandag 19 april 2010

Mond-tot-Mond reclame of wat je over jezelf mag vertellen!



Testimonials worden langzamerhand wat gewoner. Voordat we er in Nederland helemaal aan gewend zijn, zal nog wel even duren. Vroeger kregen we bij het veranderen van werkgever vaak een getuigschrift mee. Tegenwoordig kan dat op een modernere manier dankzij de mogelijkheden die Online platformen zoals LinkedIn bijvoorbeeld bieden.  


Een enkele keer kom je een testimonial tegen waarbij je de wenkbrauwen eventjes fronst. Wij van WC –eend adviseren WC eend was de eerste op dit gebied. Een vleugje humor hielp om toch onder de aandacht te brengen dat WC eend een uitermate geschikt product is om op het toilet te gebruiken.

Een andere ijzersterke zag ik deze week van Bose, waarin ze waarschuwen tegen hun eigen vooringenomenheid en trots op het product dat ze nu weer gemaakt hebben.: LET OP! Dit bericht is afkomstig van de fabrikant.  Als consument maak ik wel uit welke reclame ik vertrouw en welke niet. De Edelman Trust Barometer waarover ik het steeds heb in de workshop gaat er verder op in. Wij vertrouwen "mensen zoals wij"  het meeste.

De reclamemakers van Bose zeggen in ieder geval: Wij hebben een fantastisch product ontwikkeld. Daar zijn wij trots op. Maar geachte consument, Wij zijn bevooroordeeld als fabrikant. Doe je eigen onderzoek en oordeel zelf.



Heel wat anders dan de reclamemakers van Fietswereld, eveneens de afgelopen week. Zij komen met een zwaktebod. Goedkope fietsen zijn van slechte kwaliteit. Zij citeren onderzoek van Veilig Verkeer Nederland en de RAI aan, waaruit dat zou blijken. Beide instanties staan nou niet echt bekend als dé organisaties die het beste voor hebben met fietsers. Wellicht wél met de fietsers als personen, maar niet met fietsen als de voorwerpen.





En wat zijn dan precies goedkope fietsen? Zijn dat fietsen onder een bepaalde prijscategorie? Of zijn dat alle fietsen die niet bij de erkende fietsenvakhandel gekocht zijn. Is een fiets van de Makro een goedkope, dus gevaarlijke fiets, omdat de reguliere prijs 15 euro goedkoper is dan bij de vakhandel? (Prijs genoemd op de afbeelding is een speciale aanbieding) Of omdat Makro geen fietsenvakhandel is?

Vandaag de dag willen de consumenten niets meer “verkocht” krijgen. Verhaaltjes, fabeltjes, schreeuwerige, brallerige, huilerige berichten van fabrikanten, verkopers of anderszins betrokkenen worden als “onbetrouwbaar” bestempeld. Bijna iedereen die ik vraag wat hij doet, voordat hij ook maar “iets  wat niet onder de dagelijkse boodschappen valt “aanschaft, om zich te informeren geeft in eerste instantie als antwoord: Google. En daarna de mening van anderen. Testimonials dus.

Wij van Mond-tot-Mondreclame adviseren daarom: Mond-tot-Mondreclame.

Testimonials over mij staan op  LinkedIn  en zijn afkomstig van mensen wiens armen ik er niet voor op hun rug heb hoeven draaien! Ik heb er zelfs niet om gevraagd.

Reblog this post [with Zemanta]

Wie heeft ervaring met........................

Heb je al eens in Google de vraag gesteld : “Wie heeft er ervaring met” ? Je hoeft er niet eens een product bij te noemen. Heb je enig idee van het resultaat?

In 0,32 seconden kwam Google met 11.600.000 resultaten voor “wie heeft er ervaring met" variërende van een combi halogeen oven, het gebruik van medicijnen, open hart operaties, stoppen met roken, autobanden tot aan trim-gel.


Het is duidelijk wat er overblijft van de rol van verkoper die een product aanprijst als een aantal mensen op Internet er een andere mening over hebben.

De grote verandering in “Verkoopland” is dat wij als consument heel snel van anderen leren, omdat we “anderen" gemakkelijk weten te vinden. Met als gevolg dat wij de “geselecteerde aanbevelingen “ op de pagina’s van Verkopers en Fabrikanten minder vertrouwen en deze dus aan kracht inboeten. Mevr. A te B vindt!  Wij vragen het zelf wel!  

google mobile app on nokia symbian s60Image by osde8info via FlickrDus de geel, rood of blauw-hemdjes van de diverse winkelketens mogen op hun kop gaan staan, wij weten al lang wat we willen hebben. We kunnen zelfs met onze i-Phone of Nokia smartphone de barcode inscannen en zien waar het betreffende product nog meer te koop is en voor welke prijs.

 De rol van “Verkoopland” is aan drastische veranderingen onderhevig. Het wordt veel meer de vinger aan de pols hebben en houden om te horen en zien wat in “Kopersland” gebeurt. Het belang en de rol van Mond-tot-Mondreclame en Referrals worden steeds belangrijker in het verkoopproces.

Google, Twitter, Bloggen, Social Networks geen loze kreten maar geweldige hulpmiddelen voor de ondernemer die wil en zal overleven.

Reblog this post [with Zemanta]