donderdag 15 april 2010

Waarom geven wij onze workshops niet gratis???

Een heel goede vraag, waar ik geruime tijd op zit te kauwen. Is ons materiaal zo bijzonder, dat je het niet op Internet zou kunnen vinden? Waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk kun je met gerichte zoekacties ons materiaal op Internet vinden.
Het zal misschien zo zijn dat je zelfs het totaal van ons materiaal via diverse websites , bronnen, blogs en wikipedia zult kunnen vinden.
Dus als je maar goed en lang genoeg zoekt is het gratis vindbaar op Internet.

Dit beantwoordt aan de theorie van Chris Anderson’s boek “Free” dat informatie overal in overvloed aanwezig is op een medium waarvan de opslagkosten bijna gratis zijn. De internet toegang is zo goedkoop “te goedkoop om te meten” of met andere woorden een factuur maken is duurder.

In zijn boek geeft Anderson ook aan dat het meest kostbare product eigenlijk alleen tijd is. Heeft de “mens” een statische levensduur van gemiddeld 83,5 jaar bij vrouwen en 78 jaar bij mannen dan zal duidelijk zijn dat we niet zo gek lang te leven hebben in zijn totaliteit. Toen ik twintig was, dacht ik daar overigens anders over dan nu, nu ik bijna zestig ben. Toen,  dat het leven eeuwig duurde, nu dat ik nog zo veel wil doen in zo weinig resterende tijd.

Foto: Aaron Geller - cc
De zakenman of -vrouw weet precies wat het betekent. Continue onder tijdsdruk staand, rennen, hollen, vliegen en niet eens tijd hebben voor jezelf. Laat staan dus de tijd hebben om dingen die met je werk te maken hebben eens uitgebreid te gaan onderzoeken.

Laten we eerlijk zijn, wie leest er tegenwoordig nog een gebruiksaanwijzing? Als het apparaat niet gebruiksvriendelijk genoeg is dat we het meteen kunnen gebruiken, of dat het gebruik er van door middel van pictogrammen duidelijk wordt, dan kiezen we niet meer voor dergelijke producten. Of we gebruiken het maar voor een fractie van dat wat het betreffende apparaat zou kunnen. Software bijvoorbeeld wordt dusdanig gecompliceerd dat we bij Pieter Fransen over het Office pakket cursussen moeten volgen om het gebruik ervan in de grip te krijgen en er het maximale rendement uit te halen. Mobiele telefoons worden zo krachtig dat je er alles kunt, wat je met een computer ook kunt. Maar lees je echt de handleiding om alleen maar te telefoneren?

Foto: fotologic/Flickr CC.
Tijd dus. Tijd is het schaarste artikel en heeft daarom dus een prijs. Heb jezelf geen tijd om op Internet naar gratis informatie te zoeken, dan vraag je iemand anders dat te doen. De informatie die gevonden wordt, blijft gratis. Maar de ander spendeert een hoeveelheid van zijn schaarse tijd om het onderzoek te doen en het gevonden materiaal, gerangschikt en geordend in een bepaalde volgorde te presenteren.

Naarmate de presentator er meer tijd in heeft gestoken om de specialist op zijn vakgebied te worden, des te hoger zal het tarief worden wat hij zal vragen. Maar ook dat tarief staat onder druk.

Er zijn inmiddels via hetzelfde internet, waar de informatie vrijelijk en in overvloed voorhanden is, ook een overvloed aan presentatoren te vinden die op eenvoudige manier al een groot gedeelte van de “gebruiksaanwijzingen” samenhangend en in hapklare brokken, gratis bij de consument aanbieden als workshop, Youtube-video of webinar. En dat in de hoop om er in een andere vorm toch geld aan te verdienen.
Zo is het boek van Chris Anderson als PDF inmiddels ook in het Nederlands te downloaden. Maar 320 pagina’s lezen vanaf je computerscherm valt nog niet mee. Om je te verleiden zijn boek te lezen, geeft Chris gratis interviews en webinars waarin hij, veelal live, uitlegt wat de clou van zijn boek inhoudt. En dat doet hij weer om je te verleiden het boek te kopen. Maar daar wordt hij ook niet rijk van. Óok wil hij je verleiden om een kaartje van 6000 dollar te kopen om hem op een gezaghebbend congres te horen spreken over zijn visie op de wereld. En dat tikt natuurlijk wél lekker aan.

In mijn online profielen op Ecademy.com heb ik de navolgende quote staan:

A Coach
is someone who helps someone else (a trainee) learn something that he or she would have learned less well, more slowly or not at all if left alone.
(Chip R. Bell)

Je zou me dus niet hoeven te betalen voor wat ik zeg, maar voor de tijd die jijzelf bespaart om het zelf op te zoeken en voor de tijd die het mij kost, om het te zeggen. En daarvoor wil ik wel graag betaald worden.

En soms, heel soms, geven wij onze workshops wél gratis. Dat komt omdat wij daarmee ons zelf willen profileren als de vaklui op ons gebied. Dat zijn in feite onze reclame en advertentiekosten. Of in plaats van drukwerk. Vandaar dus.

En inderdaad. Ons materiaal is heel bijzonder omdat we er zeven jaar aan gewerkt hebben om het in een samenhangend geheel te kunnen presenteren, met voldoende voorbeelden door schade en schande, zodat we ook daadwerkelijk de bovenstaande quote kunnen waarmaken. En anderen zijn dan weer aardig genoeg om dat op onze LinkedIn  profielen te zetten