zondag 28 maart 2010

Geven Loont......... !?!

Elf maanden geleden gaf ik op LinkedIn antwoord op de vraag "Netwerken voor een ander, maar niet voor jezelf? Met als ondertoon:Kan het inderdaad zo zijn dat je echte netwerkers hebt; mensen die constant verbanden leggen, maar dat dat niet als resultaat heeft dat je er zelf opdrachten en goede (vruchtbare) contacten uit haalt?

Tussen de andere antwoorden zag ik hem ook hier weer voorbij komen, de term "Geven Loont". Toen ik in 2002 de amerikaans/engelse term "Givers Gain" het motto van BNI , vertaalde in "geven loont" had ik geen idee dat hij zo vaak gebruikt zou gaan worden. Ik voelde, meer dan dat ik het wist dat het de vlag was die de lading dekte. Maar ook leerde ik daarna, dat het niet afgelopen is met deze slogan alleen. Er komt meer bij kijken. Ik doe een poging om het duidelijk te maken

Geven loont. Maar ongestructureerd geven loont nooit. Vincent Wright, een van de grootste gevers op LinkedIn weet er alles van en raakte bijna aan de bedelstaf, tot aan een zelfmoordpoging aan toe! Dus geef niet in het wilde weg, om te geven. Geef niet op elke netwerkbijeenkomst aan iedereen die je tegenkomt.



Geef wél aan de groep die het dichtste bij je staat. Dat is de groep waarmee je dezelfde doelgroep aan klanten bedient, maar met wie je niet concurreert. Dát is de groep waar andere "gevers" in zitten en die hetzelfde weten, begrijpen en doen. Dat is de groep waar je elke week of elke veertien dagen mee samen komt en overlegt waar je als groep staat.

En waar gegeven wordt, moeten er ontvangers zijn.

Netwerken is het systematisch beheren en verzamelen van contacten welke van belang kunnen zijn bij het realiseren van een vooropgesteld doel. Het vooropgestelde doel bij zakelijke netwerken is, op termijn, het genereren van omzet. Het vooropgezette doel van "sociale" netwerken is dat je te weten kunt komen in welke winkel je kunt kopen, naar welke school je kinderen zouden moeten, welke computer of laptop het beste is, wanneer de uitverkoop begint. Vergis je niet. Belangrijke zaken! Dus, hou je vooropgestelde doelstelling in de gaten.

We hebben allemaal geleerd te lopen. Ging vanzelf, beetje gevallen, weer opgestaan. Prima! Maar als je meer wilt lopen, qua afstand of qua snelheid zul je dat moeten leren, oefenen, trainen en een doelstelling voor ogen nemen. Vervolgens maak je een plan om dat te bereiken.En trainen.

De beslissing om zakelijk te netwerken ( vergelijkbaar met het lopen van de Vierdaagse of een Marathon) wordt genomen vanuit je marketingplan. Gezellig netwerken, een beetje wat kennissen en vrienden of vriendinnen aanbevelen gaat voor een groot aantal mensen op natuurlijke wijze. Dat is dus vergelijkbaar met het gewone dagelijkse lopen. Dat is heel fijn en genoeglijk. Maar ook bij het gewoon lopen, kijk je naar buiten. Jas aan? Paraplu mee? Je trekt je plan!

Ga niet hardlopen in een groep lange afstandswandelaars. Ga niet Nordic Walken tussen de "snelwandelaars". Er zal onvrede ontstaan. Dezelfde onvrede die ik in de antwoorden hierboven proef. Geven loont, maar het duurt zo lang. Niet als je in de goede groep zit. Niet als je in de groep zit waar mensen het geleerd hebben.

Groet
Jos Essers

Foto cadeauverpakking: belgianchocolategifts.com
Foto vierdaagse wandelaars Gemeente Wijchen


Reblog this post [with Zemanta]