woensdag 3 maart 2010

Acquisitiestrategieën

Vandaag wil ik met mijn artikel een bijzondere onderzoeker voorstellen. Arjan van den Born. In 2009 heb ik deelgenomen aan zijn onderzoek en ontving vandaag de resultaten en zijn bevindingen.

Op zijn blog zegt hij over zichzelf:
Ik heb twee identiteiten. Ik ben een ondernemer met een eigen bedrijf gespecialiseerd in organisatieveranderingen en ik ben academicus, werkzaam aan twee universiteiten op de gebieden ondernemerschap, organisatieverandering en netwerkorganisaties


Voor zover ik zijn rapport goed gelezen en geïnterpreteerd heb staaft zijn rapport onze opvattingen over netwerken.

Wat betreft de acquisitiestrategieën blijkt inderdaad wat wij al tijden roepen: Ondernemers streven alleen mond-tot-mond-reclame na bij tevreden klanten. De mogelijkheid hun netwerken in te zetten voor dit doel blijft veelal ongebruikt.

Verder maken zij geen structureel gebruik van het vragen naar "testimonials" en het aansluitende vragen naar aanbevelingen of referrals.

Ondernemers blijven steken in het "verkopen"van hun diensten en producten. Een veelgehoorde klacht bij bezoekers van netwerkbijeenkomsten.

Er ligt een behoorlijke taak voor ons, om ondernemers te laten zien dat het veranderen van houding vele voordelen oplevert.

Het rapport Signalen, acquisitie en logica staat hier. Verdere artikelen van Arjan van den Born zijn hier te lezen

Download ook zijn proefschrift op: www.hetisdeventnietdetent.nl Of bekijk in ieder geval het hoofdstuk 11 over The New Networked Organizaton. Roept The Master Networker Institute dat adverteren over je product gaat en netwerken over jezelf, Arjan stelt: Het is de vent en niet de tent. Toeval dat we het over hetzelfde hebben??