donderdag 15 januari 2009

De nieuwe Consument: de Informatie-Shopper

Een bijzonder type consument neemt tegenwoordig een belangrijke plaats in op de markt. Een nieuw fenomeen – de informatie shopper. Deze mensen kunnen gewoonweg niets kopen of beslissen totdat ze alles op Internet opgezocht en na- en uitgeplozen hebben. Ik betrap mijzelf erop óók een van hen te zijn. Ik hoef niet meer je brochure. Geef mij je url en ik zoek het tot in de details uit.

In een recent onderzoek,uitgevoerd door Penn, Schoen and Berland Associates,in oktober 2008 onder 3000 amerikaanse volwassenen, geeft 78% van de ondervraagde shoppers aan dat traditionele reclame niet langer voldoende informatie geeft om een “besnutte” aankoop te doen. Besnut, mijn eigen woord voor: – alles vergeleken, bekeken, gewikt, gewogen, nogmaals bekeken nogmaals gewogen, 86 keer naar de winkel 104 x opgezocht op internet en alle 1001 alternatieven onderzocht en daarna een weloverwogen besluit genomen.

Een verbijsterend aantal van 92% van de ondervraagden gaven aan meer vertrouwen te hebben in informatie welke zij zelf verzamelen op Internet dan wat er dan ook uit de mond van de verkoper of andere bron komt rollen.
Uit de Edelmann Trust Barometer 2008 - onderzoek blijkt dat ná eigen onderzoek op Internet, de mening van mensen zoals jij en ik het zwaartse telt bij het nemen van aankoopbeslissingen.

Behoor je ook al tot de groep Info-Shoppers?? Als je op alle drie de links geklikt hebt om de rapporten te bekijken?? Ook die in de titel van dit bericht? Juist ja! Welkom bij de groep "Besnutte consumenten".