donderdag 26 juni 2008

TIP 3

In een van de vele nieuwsbrieven die ik lees kom ik regelmatig lijstjes tegen, 5 Tips van dit, 14 raadgevingen dat, 10 manieren om..... . Vaak zijn het vage tips, overgenomen van vage bronnen. Vaak ook is de herkomst nooit meer te achterhalen. Bij Mond tot Mond Reclame probeer ik dat anders te doen. Bronvermelding is het meest belangrijke wat er is. Een voorbeeld.

Ik liep er al een tijdje over te denken om een tip te maken, dat de kosten voor Netwerk activiteiten begroot dienen te worden en dat er dus budget voor vrij gemaakt moet worden. In een van de lijstjes welke regelmatig voorbij komen schrijft Merlyn Sanchez : tip 3 : Creëer een Budget voor het Netwerken. Zorg er voor dat je voordat je geld uitgeeft om lid te worden van een Netwerkgroep je zo vaak als mogelijk gratis de bijeenkomsten hebt bezocht. Op die manieren maak je niet de kostbare fout lid te worden van het netwerk waar je geen voeling mee hebt. Als je eenmaal hebt vastgesteld dat het de moeite waard is om lid te worden van een groep, zorg er dan voor dat je kosten bewaakt zodat je inzicht krijgt in het wat het je oplevert. Is de opbrengst niet voldoende, zoek dan een andere groep.

Merlyn Sanchez is Business Coach en Marketing Consultant en leert het MKB en de ZZPér , hoe meer omzet te genereren en meer klanten te werven via haar "8 Strategies that SMART Business Owners Use to Attract More Clients(TM)" welk via haar website te verkrijgen is. Gratis! .

Ik vind het een goede tip. Binnen de mogelijkheden van dergelijke lijstjes bestaan er weinig mogelijkheden om wat genuanceerder te bekijken.

Van hoeveel netwerken moet je eigenlijk lid worden? Minstens drie! De grote bijeenkomsten waar je veel mensen ontmoet. Vaak Kamer van Koophandel bijeenkomsten
De Servicegroepen, kleine netwerken welke op innige wijze met elkaar omgaan. Denk daarbij aan Rotary, Lions, Kiwanies maar ook BNI, BRE, NetplusWorks, Netwerkgroep3en welke erop gericht zijn elkaar te helpen bij het vinden van klanten. Het derde netwerk is je netwerk van vakgenoten. Dat kan zijn specifiek op vakgebied, maar ook op het gebied van gelijke achtergronden. ZZZPér, Startende Ondernemer, maar ook bijvoorbeeld de Bovag en dat soort vakverenigingen.

Verder worden er ook regelmatig netwerkbijeenkomsten georganiseerd door Advocaten en Notariskantoren. Voorheen mochten deze niet adverteren. Zij nodigden dan een groot aantal relaties uit en onder het mom van een borrel en een hapje kon men gezellig netwerken. Vaak gratis toegankelijk (maar verplicht een lezing toehoren) en uitermate geschikt om weer eens wat andere mensen te ontmoeten.

Denk er ook over na om in te schrijven op de OnlIne netwerk platformes. Linked In, Ecademy, Xing, Viadeo.

Verder schrijft zij dat als een netwerkgroep niet bevalt, dan zoek je een ander. Ik ben met haar de discussie aangegaan over het tijdstip hoe lang je zoiets de kans moet geven. Een beetje afhankelijk van het aantal bijeenkomsten hebben we gesetteld op circa 6 maanden als de groep twee keer per maand bij elkaar komt. De architect heeft langer nodig, de bloemschikker vaak wat minder.

Tenslotte de Return on Investment meten. Nog helemaal niet zo simpel om dat te doen. Vaak lopen de opbrengsten maanden achter bij de uitgaven. Je hebt een lange periode nodig waarover je gaat meten. Relate2Profit is een CRM- database programma dat perfect kan helpen bij het uitrekenen van je ROI.

Succes met het structureel maken van je netwerkactiviteiten!