maandag 16 juni 2008

Klanttevredenheidsonderzoeken

Klanttevredenheidsonderzoeken worden regelmatig uit de kast gehaald. Nieuw jargon wordt aangeboord: Word of Mouth Marketing, soms ook wel Advertising genoemd! Het staat in het centrum van de belangstelling. We hebben gemerkt dat testimonials daarbij fantastische hulpmiddelen zijn. Kortom. Werken aan klanttevredenheidsonderzoek door middel van Testimonials.

Simpel toch? Gewoonweg vragen: Wilt u ons product of dienst bij anderen aanbevelen??.

De marketeers hopen daarbij op een positief antwoord, in de geest van “Ja natuurlijk!”. Vervolgens komen er dan de gedrochten uit zoals:

Mevr. B te O schrijft ons:

Zonder uw product had ik geen dag verder kunnen leven. Ik kan het daarom van harte aanbevelen.

Hoogachtend. Mevr. B te O.



In hoeverre draagt dit bij aan een positief imago van ons product of dienstverlening? Nauwelijks. Daarbij, het is te hopen dat het geen afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van onze organisatie.


Vragen om mond tot mond reclame is zeer zeker toegestaan en een uitstekend middel om je product te promoten. Vragen om testimonials mág en moet. Maar vergeet daarbij niet dat de meeste klanten of gebruikers van je producten geen idee hebben hoe ze een dergelijke testimonial moeten vormgeven. Dus trap ook niet in de valkuil om hem dan maar zelf te schrijven en er dan vervolgens enkele initialen en beginletter van een woonplaats bij te zetten! Vergeet dat idee onmiddellijk.


Wat je wel zou kunnen doen is de klant een soort interview afnemen. Wat was het probleem waar u voor stond, voor dat u ons product ging gebruiken. Hoe hebt u van ons product gehoord?? ( en hopelijk is daar op het antwoord ‘’ van vrienden en kennissen die het met veel positieve ervaringen gebruiken ‘’ De derde vraag is : Welke hulp heeft het product geboden?? Vraag vier ten slotte: Is daarmee uw probleem volledig opgelost?? Een testimonial op die manier opgezet, met vermelding van de naam, toenaam adres en liefst nog telefoon nummer van de klant is geloofwaardig en kan geverifieerd worden.

En wat zou er gebeuren als u uw ‘’elevatorpitch‘’ op bovenstaande wijze gaat inrichten. Hoe zou u overkomen als u op een netwerk evenement zou kunnen zeggen:


“Mevrouw Beuvink te Oldenzaal heeft aangegeven dat zij altijd enorm in de knoei zat met haar tijdschema.

Via kennissen van haar, die er goede ervaringen mee hadden heeft ze van onze horloges gehoord. Zij is er mee aan de slag gegaan en merkte dat haar werk gemakkelijker ging.

Daarmee heeft zij haar probleem volledig opgelost en hield zelfs tijd over voor het maken van een schitterende testimonial voor ons!”

In minder dan dertig seconden, smack tussen de ogen! Die vergeten ze nooit meer.!