dinsdag 6 mei 2008

Glaspunt - klantenservice met een keerzijde

Op de website van Glas.nl heb ik het betreffende contact formulier als volgt ingevuld:


Proficiat met jullie geweldig bedrijf. Gisteren zag ik een auto van jullie rijden, Mercedes Sprint, keurig gewassen. Niets op aan te merken. Het kenteken was de 60-VDX-2 en ik zag hem tussen de middag op de A27/A28. Wat mij opviel was dat de chauffeur met van alles bezig was, behalve met het autorijden en ieder geval niet met het besturen van het visitekaartje van het bedrijf. Waar honderd reed hij harder. Dan weer zachter dan 80 waar toegestaan om vervolgens weer harder dan toegestaan op bumpers te gaan kleven. Bij de oprit op de A27, vanaf de A 28 onmiddellijk de linkerbaan op en zeer hinderlijk en dicht op de voorganger. (Dat was dus ik!) Uiteindelijk verliet hij de autoweg bij het tankstation Nieuwegein, om dwars door het tankeiland naar de parkeerplaats te rijden.

De chauffeur deed het niet uit opzet of hufterigheid. Hij wist gewoonweg niet dat hij niet in zijn eigen privé auto zat, maar in het visitekaartje van het bedrijf, een schitterende Mercedes Sprinter, in wel héél opvallende kleuren en mét héél opvallende lading aan de zijkant. Glas.
Plus dat het gisteren geen goede dag was in het verkeer, met dodelijke ongeval door niet voldoende afstand houden !

Hartelijke groet
Jos Essers
P.S. Meestal zet ik dit soort berichten ook op mijn weblog http://www.manifoldplus.blogspot.com,

Totdat ik op hun website las, waar de betreffende chauffeur dan wél mee bezig was, als hij al niet aan het autorijden was. Een indrukwekkend staaltje van klantendienstbaarheid.

Wetenswaardigheden Glashandel Utrecht:
Hoe kan het dat onze glashandel u zo snel kan helpen in Utrecht ?
Wilt u weten hoe het kan dat we zo snel bij u ter plaatse kunnen zijn? We leggen het u graag uit.
U belt onze glashandel: Uw melding wordt aangenomen door onze servicemedewerker. Die persoon stelt aan de hand van een vastgesteld script een aantal gerichte vragen. De antwoorden hierop, tezamen met uw n.a.w.- gegevens, worden direct in ons orderpakket geschreven. Met een druk op de knop bepaalt ons systeem, met behulp van het voertuigvolgsysteem, welke montagewagen het dichtst in de buurt van Utrecht zit en of de glaszetter beschikbaar is. Ondertussen kan de servicemedewerker alweer de volgende schademelding registreren.
De melding wordt nu door de software omgezet van tekst naar spraak, onze zgn. text-to-speech software. De glaszetter ontvangt de gesproken melding op zijn mobiele telefoon en bij acceptatie krijgt hij direct een sms-bericht met de benodigde gegevens. Hij laadt uw adresgegevens in het navigatiesysteem en laat zich de weg wijzen. Het gehele traject wat zojuist is beschreven duurt nog geen 3 minuten!
Bij u aangekomen vult de glaszetter de maat en samenstelling van de ruit via een PDA of MDA in op zijn persoonlijke website waar de melding al aan hem was toebedeeld bij acceptatie.
Nadat de glaszetter een noodvoorziening of de originele beglazing heeft gemonteerd (Glaspunt levert alle soorten glas en aanverwante artikelen zoals bijvoorbeeld ventilatieroosters, van alle fabrikanten) kunt u een digitale handtekening zetten en ontvangt u een kopie van de opdrachtbon per fax of e-mail. Ook dit gebeurt geheel automatisch.
Het voertuigvolgsysteem heeft ook een corrigerende werking. Iedere ochtend controleert de planner of de aanrijdtijden die zijn afgesproken, met bijvoorbeeld Meldkamers van Politie, bewakingsbedrijven of verzekeraars, ook zijn gehaald. Op deze manier blijft iedereen scherp en kunnen we nakomen wat we beloven.

Tot zover het verhaal van Glas.nl Een geweldige vorm van dienstverlening. Maar zorgt glas.nl er ook voor dat de betreffende chauffeur en andere mede weggebruikers ’s avonds ook weer veilig thuis komen?? Met andere woorden, ondanks, dankzij of dóór alle techniek blijft auto rijden in de buurt van een van de drukste knooppunten van Nederland een erg gewaagde onderneming. Zorg dan dat je chauffeurs in ieder geval de opleiding krijgen en beseffen waar ze mee bezig zijn. De huisartsendiensten hebben het geleerd en geven het goede voorbeeld. De huisarts van dienst gaat op stap en láát zich rijden, door een professionele ambulance-chauffeur. Dus of geef de glaszetter een opleiding als chauffeur, of laat hem glas zetten en zijn administratie doen en orders noteren en laat iemand anders rijden!