woensdag 12 december 2007

Mond tot mond reclame is hot and sexy

Het onderwerp wordt steeds belangrijker. Google vindt 35.200.000 Resultaten voor word of mouth in 0,18 seconden.
Vond het tijdschrift Marketing Online (http://www.marketing-online.nl/nieuws/moduleitem41368.html) in november 2005 nog onderbouwing voor het feit dat mond tot mond reclame twee maal zo belangrijk wordt geacht als boodschappen via advertenties of berichten in tijdschriften, in oktober 2007 constateert Nielsen http://www.nielsen.com/media/2007/pr_071001.html dat 78 procent van de ondervraagden de aanbevelingen van andere consumenten als het meest waardevol beschouwen bij de overweging van hun aankopen.
Nielsen’s waarneming dat ‘’ antireclame ‘’ de positieve berichten met een factor 5 : 1 overtreffen is ook niets nieuws en naar mijn mening nog zeer bescheiden aangegeven. Op verjaardagen en partijtjes, maar ook op professionele netwerk bijeenkomsten lijkt het wel eens tien tegen 1 te zijn.
In feite komt het voor de ondernemer erop neer:
a) het niet zo ver te laten komen dat er slechte over hem gerapporteerd wordt

b) een adequate klachtenbe- en afhandeling strategie te hanteren – (no questions asked)

c) te proberen om zo veel mogelijk zijn reputatie ‘’in real life’’ zowel als online in de gaten te houden en te beschermen.

d) op de juiste manier reageren, waarvan op deze site ook al een aantal voorbeelden zijn genoemd.

Reputatie en imago schade levert via Google nog: Resultaten 1 - 10 van circa 32.400 voor imagoschade op.